Popper Péter a LELKEK ÉS GÖRÖNGYÖK című könyvé-ben több részen (fejezeten) keresztül foglalkozik, az érett-ség, a felnőttség kritériumaival. A férfivá válással, a nőies-séggel. Napjaink uniszex világában egyre látványosabb a nemi szerepek összeolvadása, férfias nők, nőies férfiak. Az hogy a nemi szerepek hogyan változnak, és hogy ez mennyi-ben változtatja meg az embe-riség jövőjét, talány. Viszont a múltra érdemes oda figyelnünk! Tarot kártya forgatóként több tízéves tapasztalatom is ezt igazolja vissza, a múlt meghatározza a jelent, a jelen pedig a jövő záloga. Ezt mint alapvetést fogadom el.
Popper sorain elgondolkodva, arra a következtetésre jutottam ma sincs ez másként. A helyszín, a rituálé, a kor változhat persze, a végeredmény viszont minden esetben egy életképes, érett, családját fenntartani képes, fegyelmezett férfi ember kell legyen. Ha véleményed szerint mégsem?
Adódik a kérdés....Emberiség, merre tovább? Részlet a könyvből:
Popper sorain elgondolkodva, arra a következtetésre jutottam ma sincs ez másként. A helyszín, a rituálé, a kor változhat persze, a végeredmény viszont minden esetben egy életképes, érett, családját fenntartani képes, fegyelmezett férfi ember kell legyen. Ha véleményed szerint mégsem?
Adódik a kérdés....Emberiség, merre tovább? Részlet a könyvből:
A MÍTOSZ, A KULTUSZ, AZ EMBER ÉLETE
A számtalan variációt és szokást mutató avatási rítusokból kiemelünk néhány fontos közös elemet. Attól függően, hogy miből élt a törzs – pl. ha vadászatból -, az ifjúnak egyedül el kellett mennie a dzsungelbe, elejtenie egy jelentős vadat és egyedül hazahoznia.
A misztikus hiedelmeket lehántva róla, ez egy szociális próbának tűnik. Képes-e önmagát és jövendő családját megfelelően ellátni?
Mert a felnőttség egyik alapfeltétele a szociális érettség, amely – normális társadalmi körülmények között – lehetővé teszi, hogy igényeinek megfelelően előteremtse, amire feltétlenül szüksége van. Tehát nem térhetett vissza egy apró nyulacskával, sem a hírrel, hogy elefántot ölt, de nem bírja hazaszállítani. Amikor ezt a próbát sikeresen megállotta, következett a második.
Jelentős testi fájdalmat kellett nyikkanás és moccanás nélkül elviselnie. Volt, ahol tűzbe tartották a kezét, felhasogatták az arcát vagy körülmetélték. Ez az önuralom próbája volt. A felnőtt férfinek jelentős tűrőképességgel, önfegyelemmel kell rendelkeznie. Azután próbára tették lelki szilárdságát, a stresszek elviselését.
Valamilyen misztikus vagy tárgyi módon a halál közelébe vitték. Át kellett élnie a halálfélelmet, a más létdimenzióba való átlépés sokkját, élet és halál határmezsgyéjének a drámáját pszichés összeomlás nélkül.
Aki nem állta meg valamelyik próbát, azt továbbra is gyereknek tekintették. Ez nagy szégyen volt. Akik a próbákon sikeresen túljutottak, végül a legjelentősebb avatási szertartáson estek át: tudomásukra hozták a nép féltett mágikus titkait, amelyekről senkivel sem beszélhettek, legkevésbé nőkkel. A fecsegőt megölték.
A TITOK
De akik életben maradtak, azok igazi férfiak.
A próbatétel három hónapja után újabb három hónapig szerzetesi közösségben élnek és a teremtett világ titkaiba avatódnak be. Az utolsó éjszakán eljön hozzájuk a varázsló, a törzsfőnök és a falu legöregebb embere, aki féllábbal már a sírban van.
És szólnak:
- Íme, tudomásodra hozzuk az emberi lét legnagyobb titkát. Ekkor a
fiúk leborulnak és úgy maradnak.
- Halálra születtél, és életre fogsz halni.
- Závángá! – mormolják kórusban az avatottak, ami azt jelenti,hogy
„Itt vagyok!”
- Világ Istene teremtett téged.
- Kóbi árách! – mondják a fiúk a földre borultan, vagyis: „A bimbó
csukott.”
- Világ Istene a tökéletes szellem volt, tehát nem tudta érzékelni az
anyag világát. Ettől kezdve a fiúk némán fogadják magukba a
tanítást.
- Ezért érző lényeket teremtett, akik az ő érzékszervei lettek.
Rajtuk keresztül érzékelte isten a Világ érintését, a kéjt és a kínt,
Rajtuk keresztül érzékelte isten a Világ érintését, a kéjt és a kínt,
a boldogságot és a kétségbeesést.
- De az érző lények nem tudták elviselni a végtelen örömök és a
végtelen szenvedések örök váltakozását. Ekkor a Világ Istene
lehasította a Halált az ő tökéletességéből és az érző lényekbe helyezte.
Ekkor elıször ütik meg a gongot, és a fiúk azt mondják:
- Ákóbi zott. „A bimbó kinyílt.”
És szól a legvénebb falubéli:
- A Világ Istene üresség lett. A Világ Istene szenvedéstelen. A Világ
Istene örömtelen. A Világ Istene haláltalan.
És szól a törzsfőnök:
- A Világ Istene helyett szenved az ember. A Világ Istene helyett örül az
ember. A Világ Istene helyett hal meg az ember.
És szól a varázsló:
- A Világ Istene az Üresség Istene lett. Az ember van tele a Világ
Istenének kínjával, boldogtalanságával és halálával. Az ember él az
Üresség Istene helyett.
Akkor másodszor is megütik a gongot. És a fiúk azt mondják:
- Ákobi hár árách! „A bimbó újra bezárult.”
És ettől kezdve szabad férfiak.