VISSZATEKINTÉS
A Buddhizmus Észak-Indiából származó világvallás, egyike a földön legelterjedtebb hitrendszereknek. (2014-ben elérte az egymilliárd főt). Alapítója Buddha történeti személy volt, aki Gautama Szidhartha hercegként látta meg a napvilágot, Észak-India egyik árja királyságának fővárosában. Az ifjú herceg élete első évtizedeit az apai udvarban, a trón várományosaként élte le. Életének nagy fordulata, 29 éves korában volt, négy kikocsizása alkalmával egy isten jelent meg előtte, először aggastyán, másodszor beteg ember, harmadszor halott, negyedszer aszkéta alakban. A találkozások rádöbbentették a világ mulandóságának és saját élete kilátástalanságának voltára. Úgy döntött, hogy szakít korábbi életével. Családjától búcsú nélkül távozott, hogy a már sejtett igazság szellemében folytassa életét. Vándorlásba kezdett, beállt az aszkéták sorába. Majd teljes magányba vonult, hét esztendőn át próbálta megtalálni a meditáció legtökéletesebb módját. Végül egy éjszaka, egy fügefa tövében ülve elérte a megvilágosodás állapotát, buddhává lett. „Belső látásában képessé vált saját korábbi létezéseinek felismerésére, a másban újra megtestesülő lét tudására, felfedezte, hogy az igazi megváltás az újjászületések szakadatlan sorából való kilépés. Ez az állapot nem más, mint az vágyak, a tudatlanság, a létezés élvezetének kioltása: a személyiség békés és végérvényes kialvása, a semmi.”
A HÁROM SZEKÉR
A Buddhizmusban alapvetően három nagy irányzatot különböztetünk meg, amiket, hinajána 'Kis szekér', mahajána 'Nagy szekér' illetve a később létrejövő lámaizmust 'Gyémánt szekér' néven.
BÉKE SZTÚPA ZALASZÁNTÓ
Zalaszántón a Békeszentélyben a Buddhizmus mahajána ágához tartozó Drikung Kagyü vonal képviselőt találjuk. A Drikung -kagyü vonalat, a „szóbeli tanítások hagyományvonalának” nevezik.
TISZTELETREMÉLTÓ KHENPO TASHI RINPOCHE
Tiszteletreméltó Khenpo Tashi 1963-ban született Ladakhban. 6 éves korában kezdte tanulmányait, 9 évesen avatták szerzetessé. A khenpo azaz a tanári fokozat elnyerése után, 12 évig a Drikung Kagyü Intézetben tanított az észak-indiai Dehradunban és az intézmény apátjaként a fiatal szerzetesek képzéséért felelt. 2001-ben 3 éves szigorú elvonulásba kezdett a nepáli Tatopaniban, melyet további 3 év követett Nyanyon Lapchiban, a nagy jógi, Milarepa egyik titkos szent helyén. Jelenleg Almora elvonulási központjának a vezetője. Világos és egyszerű tanításai, valamint a tibeti asztrológia terén szerzett nagy tudása miatt Khenpo Tashi nagy tiszteletnek örvend.
MEDITÁCIÓ
A buddhista gyakorlatok egy része a tudat meditáció általi képzése. Ha igazán hatékonnyá szeretnénk tenni a tudatunk lecsendesítésének gyakorlatát és az olyan képességek, mint a szeretet, együttérzés, türelem fejlesztését, akkor egyrészt ezeket a minőségeket a mindennapi életünk részévé kell tennünk, másrészt meditációs gyakorlatok során kell tapasztalatot szereznünk, lényünk ’igazi’ voltáról.
Érdemes hát tudni, mit miért kell tenni a testtel meditáció közben.
A lábakat lótuszülésben keresztezzük, ennek az ülésmódnak előnye hogy átirányítja az öt erőszelet. Öt fontos erőszél található a testben. Az egyik a lefele tisztító szél, ez felelős minden, a testet ürítő folyamatért, mint pl. a bélműködés, vizelés és hasonlók. Felelős mindenért, amit lefele ki kell nyomni az alsó nyílásokon. Az erőszelek a sóvárgással, a vággyal, a gyűlölettel, a nem-tudással, az irigységgel és a büszkeséggel állnak kapcsolatban. A lefelé tisztító szél ezek közül főleg az irigység-féltékenység energiáival kapcsolatos. A lábak keresztezése, a vadzsra helyzet azonban megakadályozza vagy blokkolja az irigység működését, és nagyrészt átirányítja a lefele tisztító szél erejét a középső csatorna felé.
A kezek egymásra vannak helyezve, a tenyér felfelé néz és a jobb kéz van felül. A hüvelykujj a tenyerek fölött van, a jobb tenyér pedig legyen négyujjnyival a köldök alatt. Ez a kéztartás a vízelemmel kapcsolatos erőszél áramlását változtatja meg. Megállítja a mozgását, a középső csatorna felé irányítja, és ezáltal blokkolja a harag gondolati működését. A gerinc, amely egészen egyenes, nem hajlik el sem oldalra, sem előre vagy hátra, teljesen egyenes, felfelé és lefelé is. Úgy kell elképzelni, mint sok egymásra rakott pénzdarabot, mely olyan magas, mint a gerinc maga. Ha bármerre is elmozdulna, a sok érme ledőlne.
A vállakat enyhén hátra kell húzni, hogy a mellkas nyitott legyen. Azt mondják, olyan legyen, mint a magasban szárnyaló madár, mely hátrafeszíti a szárnyait. Nem kell a vállakat túlságosan hátrahúzni, csak egy kicsit. Egy másik leírása szerint a mellkas domborodjon ki, a vállak pedig kissé hátra vannak húzva. E testtartás által a föld elemmel kapcsolatos erőszél lép be a központi csatornába, és ezzel megakadályozza a tudatlanság gondolati működését. Az áll kicsit be van húzva, a nyelv pedig érinti a szájpadlás elejét, a fölső első fogak mögött, az ínynél. A fogak enyhén nyitottak, hogy a levegő szabadon tudjon áramlani az alsó és felső fogsor között, ezért ne szorítsd össze a fogaidat. Ezek hatására a tűz elemmel kapcsolatos erőszél lép be a központi csatornába, s így megakadályozza a vágy gondolati működését.
A tekintetünket irányítsuk enyhén lefelé, négyujjnyival az orr hegye elé. Finoman és lágyan összpontosítsunk arra a helyre, körülbelül egy könyöknyire az orr elé. A szemek ne legyenek tágra nyitottak, csak lágyan tekintsünk az adott irányba. Ennek hatására a tér elemmel kapcsolatos erőszél fog belépni a belső csatornába, eloszlatva a büszkeség energiáit.
BUDDHISTA MANTRÁK
A mantrák olyan szentnek tekintett hangokból állnak, amelyekről azt tartják, hogy természetfölötti erővel rendelkeznek. A mantra szó szanszkrit eredetű, aminek valószínűsíthető jelentése ‘az, ami védelmezi az elmét’. A buddhizmus irányzatai a mantrák szerepét eltérően értelmezik, de alapvetően mindenhol a megvilágosodás elérését szolgálják. Sok esetben a mantrákat a meditáció egy formájaként is használják.
A mantrák olyan szentnek tekintett hangokból állnak, amelyekről azt tartják, hogy természetfölötti erővel rendelkeznek. A mantra szó szanszkrit eredetű, aminek valószínűsíthető jelentése ‘az, ami védelmezi az elmét’. A buddhizmus irányzatai a mantrák szerepét eltérően értelmezik, de alapvetően mindenhol a megvilágosodás elérését szolgálják. Sok esetben a mantrákat a meditáció egy formájaként is használják.
OM MANI PADME HUM a tibeti buddhizmusban ez a legismertebb mantra. Úgy tartják, hogy a mantra recitálása, akár hangosan, akár magunkban mormolva, segítségül hívja Csenrézit, (szanszkritül: Avalokitesvarát) aki a mérhetetlen jóindulat és könyörületesség bódhiszattvája. Csenrézi a hétköznapi emberi tudat számára isteni megnyilvánulás, akihez évszázadok óta imával fordul minden tibeti ember. A Buddhista gyakorló számára a tudat tiszta természetében öröktől bennünk élő képesség, mások önzetlen segítésére. A mantra leírt formájának is ugyanolyan hatást tulajdonítanak. Ezért sokszor útszéli kövekbe vésik, hogy mindenki láthassa, imamalmokra is ezt a mantrát festik. Bárki recitálhatja, nem szükséges hozzá a mester előzetes beavatása.
VÉGÜL DE NEM UTOLSÓ SORBAN
Kőrösi Csoma Sándort idézném "...Fölhozom e példákat, hogy a tudós világ kíváncsiságát fölébresszem a végből, hogy tanulmányozzák a régi buddhizmus érdemeit, és tiszteljék azon vallást, a melynek sarokköve ugyanazon erkölcsi tanokból áll, mint a mi hitünké, tudni illik, a felebaráti szeretetből."
A Buddhista Kánonban olvashatjuk:
'Halljátok mindnyájan ezen törvényt,
S ha hallottátok el ne felejtsétek:
A mit én magamnak nem kívánok,
Soha azt másnak nem teendem.'
Sugározzon ez a Béke-sztúpa innen az Emberi Jogok Parkjából, mindent átható, békeszerető gondolkodást az egész világba!